13 Νοε 2010

Υπάρχουν και εφημερίδες με αρχές, που έχουν κέρδη χωρίς …απολύσεις

της Νανάς Νταουντάκη
Υπάρχουν και εφημερίδες με αρχές που έχουν κέρδη χωρίς …απολύσεις
Δεν αντιμετωπίζουν όλες οι εφημερίδες την κρίση μόνο με απολύσεις που οι στενόμυαλοι αλλά καλοπληρωμένοι «μάνατζερς» προτείνουν πάντα ως την εύκολη λύση. Σε άλλες χώρες οι εφημερίδες αναζητούν δημιουργικούς τρόπους να ανακάμψουν οικονομικά.

Η είδηση πρόσφατη: Ο όμιλος της Washington post κατάφερε να καταγράψει , κατά το τρίτο τρίμηνο του 2010, κέρδη 60,9 εκατ. δολαρίων σημειώνοντας αύξηση στα έσοδα από τις διαφημίσεις.

Η αύξηση των κερδών αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην εκπαιδευτική δραστηριότητα Kaplan, που εμφάνισε υπερδιπλάσια κέρδη εκμετάλλευσης που ανήλθαν στα 99,1 εκατ. δολάρια.
Και παρ΄ότι η εφημερίδα είχε μείωση στην κυκλοφορία της κατά 8% η ζημία των έντυπων μέσων του ομίλου περιορίστηκε σημαντικά, στα 1,7 εκατ. δολάρια, ενώ την περασμένη χρονιά είχε φτάσει στα 23,6 δολάρια.

Βέβαια , σ΄αυτές τις εφημερίδες, σαν την Washington Post, οι αρχές και η φιλοσοφία τους είναι…κάπως διαφορετικές και δεν χαράσσονται από απολίτιστους «μάνατζερς» . Το όραμα για μια μεγάλη εφημερίδα στην υπηρεσία του κοινού αποτυπώνεται στις επτά βασικές αρχές που διατύπωσε ο Ευγένιος Μέιερς, ένας απο τούς εκδότες της. Αυτές τις αρχές τις πρόσφερε σε ομιλία του, στις 5 Μαρτίου 1935, και δημοσιεύτηκαν στο πρωτοσέλιδο της «Ποστ». Αναφέρουμε δύο από αυτές, σαν "τροφή" για συνειρμούς σε όσα συμβαίνουν, αυτό τον καιρό με τα δικά μας ΜΜΕ:

---Το βασικό καθήκον της εφημερίδας είναι πρωτίστως απέναντι στους αναγνώστες της και το κοινό γενικότερα και όχι απέναντι στα ιδιωτικά συμφέροντα των ιδιοκτητών της.

---Στην αναζήτηση της αλήθειας η εφημερίδα πρέπει να είναι προετοιμασμένη να κάνει θυσίες της υλικής περιουσίας της, αν αυτό είναι απαραίτητο για το γενικό καλό

Όταν η Washington post πρωτοεκδόθηκε , το 1877, έβγαινε σε 4 σελίδες, κόστιζε 3 σεντς και είχε κυκλοφορία 10.000 φύλλα. Οι ρεπόρτερς της γύριζαν όλη τη χώρα, με τα πόδια, με άλογο, με ποδήλατο για να βρουν τις «ιστορίες» που θα δημοσίευαν. Σήμερα, απασχολεί περίπου 800 δημοσιογράφους, 1.027 διοικητικούς και 851 τεχνικούς και η έκδοσή της ακολουθεί μια σύνθετη, τεχνολογικά προηγμένη, διαδικασία , ενώ η ηλεκτρονική έκδοσή της λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο επτά μέρες την εβδομάδα. Σέβεται, έμπρακτα, το περιβάλλον (π.χ. με χρήση ανακυκλώσιμων υλικών) και συμμετέχει ουσιαστικά στην κοινωνία των πολιτών, του γείτονα όπως το λέει, με υποτροφίες σε παιδιά, παροχή υπηρεσιών σε ανθρώπινο επίπεδο και εκδηλώσεις «δημιουργικότητας και φαντασίας». Σημαντικό κομμάτι της είναι το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα , ενώ κάθε χρόνο επιβραβεύει εκπαιδευτικούς και μαθητές φέρνοντας την εφημερίδα, δηλαδή την ενημέρωση, μέσα σε εκατοντάδες σχολεία.

Πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει, όχι όμως και ο βασικός της κανόνας: Πρώτη αποστολή της εφημερίδας είναι να λέει την αλήθεια (όσο πλησιέστερα μπορεί στην αλήθεια που μπορεί να ανακαλύψει, επιβεβαιώσει, αποκαλύψει) που αφορά σημαντικές υποθέσεις σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, σαν ένας διαμεσολαβητής της είδησης, χωρίς να υποκύπτει σε «ειδικά» συμφέροντα, ιδιωτικά η δημόσια, δίκαια και ελεύθερα, με σφαιρική αντίληψη των δημόσιων υποθέσεων και των δημόσιων ανδρών.
Νανά Νταουντάκη
Αριστερή Όχθη
(της Μαχόμενης Δημοσιογραφίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η γνώμη σας μετράει για μάς