Αρχίζει το παζάρι καναλαρχών - κυβέρνησης για το νέο τηλεοπτικό τοπίο Της ΝΤΟΡΑΣ ΝΤΑΪΛΙΑΝΑ
Αντιμέτωπη με τα μεγαλύτερα και σκληρότερα συμφέροντα θα βρεθεί από το φθινόπωρο η κυβέρνηση αν, τελικά, δεν κάνει πίσω και προχωρήσει στην υλοποίηση αποφάσεών της για την αξιοποίηση υπέρ των συμφερόντων του Δημοσίου, του «ψηφιακού φάσματος» (χωρίζεται σε συχνότητες) που αποτελεί τον σύγχρονο θησαυρό για κάθε χώρα.
Οι πρώτοι που θα βρεθούν απέναντί της είναι οι σημερινοί εκδότες-καναλάρχες, στους οποίους ο νόμος 3592/2007 των Ρουσόπουλου - Παυλόπουλου για τη «Συγκέντρωση και Αδειοδότηση Επιχειρήσεων Μέσων Ενημέρωσης» παραχώρησε άνευ ανταλλάγματος, ως μεταβατικό στάδιο από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση, το αποκαλούμενο «οικόπεδο στον ουρανό».
Είναι οι ίδιοι που κατέλαβαν αυθαίρετα στο παρελθόν τις συχνότητες, για αρκετά χρόνια δεν πλήρωναν το παραμικρό, στη συνέχεια έδιναν κάτι συμβολικό σε σχέση με την εκτιμώμενη αξία των συχνοτήτων και προεκλογικά η κυβέρνηση Καραμανλή μείωσε δραστικά και αυτό το ποσό.
Σύμφωνα με δηλώσεις που έχει κάνει κατ' επανάληψη ο Γ. Παπανδρέου, το μεγάλο στοίχημα για την διαφάνεια βρίσκεται στις σχέσεις πολιτικής- πολιτικών με τα ΜΜΕ. Το στοίχημα αυτό, ταυτόχρονα με την αποκόμιση τεράστιων εσόδων για το Δημόσιο, καλείται να κερδίσει η κυβέρνηση με τη νέα νομοθετική ρύθμιση, που προγραμματίζεται να κατατεθεί στη Βουλή με την έναρξη της νέας ολομέλειας, τον Οκτώβριο. Αν βέβαια δεν σκαλώσει εξαιτίας των εκβιασμών που ήδη γίνονται. Αρκεί να σημειωθεί ότι στην Κύπρο, όπου το ψηφιακό φάσμα είναι μικρότερο από το δικό μας, η κάθε συχνότητα με τη σημερινή της μορφή αποτιμήθηκε στα 200 εκατ. ευρώ.
Το θέμα αναδείχθηκε πριν από λίγο καιρό από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και έκτοτε επιτροπή γενικών γραμματέων των συναρμόδιων υπουργείων υπό τον Σ. Κάτσικα επεξεργάζεται τη σχετική ρύθμιση, ενώ πρόσφατα το θέμα συζητήθηκε σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον Χ. Παμπούκη και τη συμμετοχή των Δ. Ρέππα, Γ. Ραγκούση, Γ. Πεταλωτή, Π. Γερουλάνου και του προέδρου της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Μ. Παπαϊωάννου. Ο κυβερνητικός στόχος είναι διττός.
*Το οικονομικό όφελος του κράτους.
*Η αποφυγή νέων καθυστερήσεων ώστε να προλάβει η χώρα μας τις προθεσμίες που έχει βάλει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Ηδη η Κομισιόν εκφράζει επιφυλάξεις για το αν η Ελλάδα θα είναι σε θέση να υλοποιήσει την ψηφιακή μετάβαση έως το 2012. Αν επιβεβαιωθεί, αναμένεται να μας επιβληθούν πρόστιμα. Πέρα από τον νέο διασυρμό που θα υποστούμε.
Το «κλειδί» στην εκμετάλλευση της σύγχρονης περιουσίας από την Πολιτεία βρίσκεται στο διαχωρισμό του παρόχου δικτύου από τον πάροχο περιεχομένου (τηλεοπτικό σταθμό). Πρόκειται για διαχωρισμό που ισχύει σε όλες τις χώρες, όχι όμως στη δική μας.
Σημειώνεται ότι σε ένα αναλογικό δίαυλο που φιλοξενεί σήμερα ένα αναλογικό (τηλεοπτικό πρόγραμμα) μπορούν να φιλοξενηθούν από τέσσερα έως έξι ψηφιακά τηλεοπτικά προγράμματα. Αυτό σημαίνει ότι με την εκχώρηση -και δη άνευ ανταλλάγματος- σε κάθε τηλεοπτικό σταθμό ενός ολόκληρου διαύλου -ενώ στην πραγματικότητα του αρκεί το ένα τέταρτο ή το ένα έκτο- ο ιδιώτης καναλάρχης έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει προς όφελός του το επιπλέον φάσμα για άλλες εμπορικές χρήσεις και συνδρομητικές υπηρεσίες μεγάλης κερδοφορίας.
Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, στον πάροχο δικτύου εκχωρείται, ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό, το τμήμα του φάσματος που θα λειτουργήσει η τηλεόραση. Στη συνέχεια, κάθε πάροχος περιεχομένου, δηλαδή οι τηλεοπτικοί σταθμοί, συμβάλλονται με τον πάροχο δικτύου που θα μεταφέρει το πρόγραμμά τους. Με πλειοδοτικούς διαγωνισμούς κατανέμονται άδειες προς όφελος άλλων χρήσεων (κινητής τηλεφωνίας, Ιντερνετ, τεχνολογιών στην υπηρεσία της ιατρικής και άλλων κερδοφόρων σύγχρονων επιχειρήσεων) που μπορούν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα στο κράτος-ιδιοκτήτη του φάσματος.
Μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση είναι η χωροθέτηση των «πάρκων κεραιών». Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι για την αποφυγή της τεράστιας γραφειοκρατίας που παραμονεύει, απαιτείται νέα, αντιγραφειοκρατική νομοθετική ρύθμιση. Παράλληλα, η πολυπλοκότητα των τεχνικών και νομικών θεμάτων εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στην πρόσληψη ειδικού νομικού συμβούλου καθώς και τεχνικού συμβούλου από το εξωτερικό.